De Reclame Code Commissie heeft Albert Heijn op de vingers getikt. De supermarkt claimt ten onrechte dat de fles van Ecover afwasmiddel is gemaakt van gerecycled plastic dat de supermarkt samen met de klanten uit de grachten heeft gevist. 

Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie van 15 december. Albert Heijn had in de Bonusfolder enthousiast melding gemaakt dat de fles van Ecover afwasmiddel “is gemaakt van plastic dat we samen met de klanten van Albert Heijn uit de de grachten hebben gevist”.

Hoewel je natuurlijk ook kunt twijfelen aan de bewering dat Albert Heijn-medewerkers gebroederlijk met hun klanten met een schepnetje aan de kant van de gracht hebben gestaan, ging de klacht over het feit dat AH claimde dat de fles geheel uit grachtenplastic zou bestaan.

In werkelijkheid is de fles maar voor 10 procent afkomstig van rommel uit de grachten, de rest is ‘gewoon’ gerecycled afval. Albert Heijn jokt, klaagde iemand, en de reclamecommissie gaf de klager daarin gelijk.

De supermarktketen bracht nog in dat op de fles duidelijk staat vermeld dat het maar om 10 procent grachtenplastic gaat. Maar dat was volgens de Reclame Code Commissie geen excuus: ook in de folder moet Albert Heijn voortaan 100 procent eerlijk zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl